کد مطلب:40763
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
آيا عيد نوروز ريشه ديني دارد ؟
در برخي روايات ، تجليل امامان ( عليهم السلام ) از عيد نوروز مشهود است . به عنوان مثال ، در روايتي منسوب به حضرت امام جعفر صادق ( عليه السلام ) آمده است كه مي فرمايد : « نوروز ، روزي است كه پروردگار از بندگان پيمان گرفته است او را عبادت كنند و بدو شرك نورزند و به فرستادگانش و امامان ( عليهم السلام ) ايمان آورند . نوروز ، روزي است كه خورشيد در آن طلوع كرده و هيچ نوروزي نيست مگر اين كه ما در آن روز در انتظار از ميان رفتن سختيهاييم؛ زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست . » در روايتي ديگر از معصوم ( عليه السلام ) وارد است : « چون نوروز فرا مي رسد ، غسل كنيد ، لباس پاكيزه بپوشيد ، خود را معطّر سازيد و در آن روز ، روزه گيريد . »
{P - بحارالانوار ، ج 59 ، صص 1 - 92 . P}
{P - وسائل الشيعه ، ج 7 ، صص 346 - 13871 . P}
در برابر اين روايات ، روايتي ديگر است منسوب به حضرت امام موسي بن جعفر ( عليه السلام ) كه در پاسخ درخواست منصور ( عبّاسي ) بر اين كه حضرت هنگام عيد نوروز در جايي بنشيند و به ديگران تبريك و تهنيّت گويد ، مي فرمايد : « در اخبار جَدّم [رسول اللَّه ( ص ) ] خبري از اين روز[نوروز] نيافتم . » مرحوم مجلسي پس از ذكر اين روايت ، مي گويد : « ممكن است بتوانيم اين خبر را حمل بر تقيّه كنيم . »
{P - بحارالانوار ، ج 59 ، صص 2 - 100 . P}
به هر حال ، نبايد فراموش كنيم كه حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد : « هر روزي كه در آن ، نافرماني خدا نشود ، عيد است . » پس بايد در عيد نوروز به كارهايي مشغول شويم كه ما را به خدا نزديك كند و او را از ما خشنود سازد و از انجام كارهاي خرافي و ارج نهادن به سنّتهاي نادرست و نامعقول خويشتن داري كنيم .
{P - شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ، ج 20 ، ص 73 . P}
عبادت خداوند و قرائت قرآن و پاكي و نظافت خانه و نيز لباس نو بر تن كردن - نه تحمّل گرايي و فخر فروشي كردن - و همچنين روزه داشتن و به ديدار دوستان و خويشان رفتن ، بسيار پسنديده و ارزشمند است . ولي اعتقاد به ناميموني روز سيزدهم فروردين و واجب بودن سفره هفت سين و برگزاري مراسم چهارشنبه سوري ، چون علّت عقلاني و شرعي ندارد ، محكوم و مطرود است .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.